Footer

Panduan Renew Roadtax Kenderaan

Terdapat 9 perkara yang perlu anda tahu sebelum memperbaharui cukai jalan (roadtax) kenderaan anda. aku dulu pun zero dalam hal ini. sekarang dah pandai dah sikit-sikit.. boleh la untuk berkongsi.

1. Bilakah waktu untuk memperbaharui cukai jalan?


ramai yang akan renew roadtax sehari sebelum tamat tempoh, malah ramai juga yang renew selepas tamat tempoh. tapi ramai yang tidak tahu hakikat sebenarnya...

sebenarnya anda boleh memperbaharui cukai jalan 60 hari sebelum tamat tempoh. kira-kira 2 bulan sebelum roadtax mati. ramai yang tidak tahu kerana tidak pernah membaca/membelek geran kenderaan sendiri. sila semak pada geran, bawah sekali bahagian Nota Penting, No. 3.
Lesen kenderaan motor yang sah hendaklah dipamerkan. anda boleh meperbaharui lesen 60 hari sebelum tempohnya tamat.

2. Elakkan serah bulat-bulat kepada ejen takaful atau insurans.


selalunya kita akan menyerahkan 100% kepada ejen takaful atau insurans untuk menguruskannya sehingga memperoleh roadtax. sila semak maklumat perlindungan takaful atau insurans yang anda ambil supaya tidak diperdaya.

selaku pengguna, kita berhak untuk mendapatkan segala maklumat berkenaan perkhidmatan yang kita bayar, seperti jenis perlindungan, sum-insured (jumlah perlindungan), NCD (non-claim discount) dan yang paling penting premium perlindungan takaful kereta.

3. Pastikan jumlah perlindungan takaful adalah mengikut harga semasa.


jumlah perlindungan takaful atau sum-insured adalah hak pengguna untuk tentukan, bukan ejen. ejen hanya mencadangkan dan jumlah yang sewajarnya adalah di tangan pemilik kereta.

4. Jangan over-insured.


jika jumlah perlindungan diserah bulat-bulat kepada ejen, selalunya ejen akan meletakkan harga yang tinggi. tidak guna untuk meletakkan jumlah perlindungan yang tinggi kerana sekiranya berlaku claim, anda hanya boleh membuat tuntutan mengikut harga semasa.

5. Tetapi, jangan pula below-insured.


sebaliknya, sekiranya anda meletakkan harga perlindungan takaful kereta anda di bawah harga semasa, apabila berlaku tuntutan, syarikat takaful atau insurans hanya akan meluluskan sehingga jumlah yang anda insuranskan. tetapi sesetengah syarikat takaful masih boleh mengambil kira sekiranya perbezaan jumlah perlindungan takaful dengan harga semasa tidak terlalu jauh sekitar 5%-10%.

Contoh untuk perkara 3, 4 dan 5;
Kereta Proton Persona yang dikeluarkan tahun 2008 yang dibeli pada harga RM 53,000. Pada 2009, harganya telah jatuh sekitar RM 45000.00 – RM 47,000.00. maka pemilik kereta tersebut hendaklah meletakkan jumlah perlindungan takaful atau insurans pada harga sekurang-kurangnya RM 45,000 dan jangan melebihi RM 47,000.00

6. Jadi, bagaimana untuk mengetahui harga pasaran kereta.


jalan yang paling selamat adalah dengan anda menghubungi pihak bank, untuk mendapatkan nilai sebenar jumlah perlindungan kereta anda. ini kerana pihak bank akan mengemas kini harga kereta setiap 3 bulan sekali.

cara seterusnya adalah mendapatkan maklumat daripada kedai kereta terpakai. mereka mempunyai perkiraan harga kereta tersendiri.

cara paling mudah sekiranya anda malas untuk menghubungi pihak bank atau kedai kereta terpakai adalah dengan cara anda membelek ruang iklan di akhbar, majalah atau internet. anda kumpulkan harga-harga kereta yang ada, kemudian anda cari purata harga kereta tersebut. atau anda boleh juga mengambil harga tertinggi, dan harga terendah, kemudian bahagi keduanya.

7. Pastikan NCD (non-claim discount) atau NCB (non-claim bonus) anda mengikut apa yang sepatutnya.


NCD atau NCB ini adalah diskaun atau bonus apabila tidak berlaku kemalangan pada satu tahun tempoh perlindungan. ia bermula dengan 0% dan maksimum 55% pada tahun ke-5 untuk kereta dan 25% untuk motosikal pada tahun ke-3.

8. Bagaimana untuk berpindah daripada insurans kepada takaful?


ramai pemilik kenderaan yang berasa khuatir untuk bertukar daripada insurans kepada takaful dengan momokan bahawa mereka akan rugi kerana NCD akan menjadi 0%.

walhal ia tidak benar sama sekali. anda boleh membawa nilai NCD anda daripada syarikat insurans kepada takaful dengan membawa bukti dokumen NCD yang lama seperti covernote atau renewal notis syarikat lama. ia juga boleh didapati dengan menghubungi khidmat pelanggan syarikat insurans lama.

sebagaimana ditegaskan di dalam perkara ke-2 tadi, jangan serahkan bulat-bulat kepada ejen insurans atau wakil. kadang-kadang berlaku apabila bertukar syarikat insurans, ada ejen insurans atau takaful yang mengambil kesempatan atas ketidaktahuan pengguna untuk memanipulasi perkara ini.

9. Anda juga boleh memindahkan NCD apabila menukar kereta.


ini satu lagi maklumat yang jarang-jarang didedahkan. selalunya berlaku apabila anda menukar kereta baru atau trade-in. sebenarnya, NCD kereta lama anda boleh dibawa kepada kereta yang baru anda beli atau trade-in.

Sebagai contoh, sebelum ini anda memakai kereta kancil 850 yang berharga RM 15,000.00, dan NCD kereta anda itu sudah mencecah 55%. Apabila anda bertukar kepada kereta baru, anda boleh memindahkan NCD 55% tadi kepada kereta baru anda. Bertukar kereta baru tadi, tidak hanya bermaksud kereta yang baru dikeluarkan, ia bermaksud kereta baru dibeli. tidak kira kereta baru atau kereta second hand, atau second hand yang baru.

selalu berlaku ke atas pengguna, apabila bertukar kereta baru, NCD akan menjadi 0% kembali dan ia tidak didedahkan oleh penjual kereta merangkap ejen takaful atau insurans kereta tersebut. jadi, di sinilah pentingnya serba sedikit ilmu pengetahuan sebagai pengguna untuk mengelak daripada diperguna.

sumber: afyan.com

117 comments

  1. Boleh tak NCD motosikal dipindahkan ke kereta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bercadang nak beli kereta baru...bolehkah insurankan 3 party je? Bp % cover?

      Delete
    2. Boleh x kalau ncd insuran motor dipindahkn ke motor baru untuk diskaun harga motor baru tersebuttt?????

      Delete
  2. dokumen yang di perlukan? klu geran kat bank camne nak renew roadtax?

    ReplyDelete
  3. kalau geran kat bank, gn jee myeg

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau guna myeg cmne nak tau kt geran pihak bank update ke tak kita dh renew roadtax?

      Delete
  4. Proses2 yg berkaitan kerajaam kat melaysia nie semuanya buang masa, buang duit, tak efisyen, lembab.. duit nak, tp bila nak byr bukan main susah

    ReplyDelete
    Replies
    1. rilek je bro..pindah je negara lain klau rs xbest sgt kt sini..buat hidup lg serabut je byk komplen ni..cuba accept situasi anda kemudian cr jln tuk memudahkn & mnyelesaikn..klau duk komplen je yg brubah cuma diri brtambah tension..anda akn jmp masalah je.. :)

      Delete
    2. luahan rakyat pada sikap pemimpin. salah ke? sikit2 pindah negara lain. camtu, kemungkaran kita biarkan je lah? pindah randah saja? camtu baru betul?

      Delete
    3. aku sokong dgn luahan ko.yg suh org relex n pindah negara tu apsal.kalau hang x suko makan peria ,abih tu hang nak suh peria tu tukar jadi gula2 la yer??hidup ni kalo x di komplen,xder prubahan punyerr lah.msti org komplen baru ade prubahan.yer dakk??

      Delete
    4. tukar kerajaan. itu pilihan rakyat!

      Delete
    5. topik pasal renew road tax je pastu melarat ke politik..sekali sekala tu bawak2 la letak tepi jap politik2 ni..dlm kepala otak takde pikir lain ke wei

      Delete
    6. kahkahkah....kat sini pun nak berpolitik..tu ler membangkang dari longkang...

      Delete
    7. kahkahkah....kat sini pun nak berpolitik..tu ler membangkang dari longkang...

      Delete
    8. kahkahkah.. dari politik laa wei kita memangkah memilih kerajaan mengurus hal ehwal kita.. kena tegur untuk perubahan.. kalo tak boleh membangkang masuk longkang...

      Delete
    9. Lain kali belajar ilmu supaya segala urusan dpt dipermudahkan bukan belajar ilmu complaint yg xhabis2, mcm laa tukar kerajaan tetiba urusan semua akan jd cekap hidup happily ever after.. Dalam filem boleh laa

      Delete
    10. Ade masalah je salahkan kerajaan, duit xde, salah kerajaan, payah cr rumah, salahkan kerajaan. Anak xmampu beli susu, salahkan kerajaan. Cubala berdoa sikit supaya disenangkan masalah tu. Kalau dah asyik pk negatif, negatif la datangnye..

      Delete
    11. Politik ni penting sebab ia melibatkan kehidupan seharian rakyat. Daripada belanja sara hidup, pakaian, sekolah anak, kemudahan perubatan, beli rumah semuanya ada kaitan dgn cara urustadbir kerajaan yg efisyen. Kerajaan pula dibentuk dari parti politik. Silap pilih parti politik yg korup, kesannya secara langsung kpd rakyat. Sesiapa yg tidak suka berpolitik bermakna dia seorang yg tiada perancangan dlm hidup.. seperti org bodoh yg tidk pernah belajar dari kesilapan lalu. Bodoh xboleh fikir panjang

      Delete
    12. Betul tu...org yg paling bodoh adalah yg tak ambil tahu,pejam mata, pekakkn telinga pasal politik...jgn jadi kerbau dicucuk hidung...ikut jek pemimpin seret, sampai x tahu halal haram, baik buruk, rugi untung...

      Delete
    13. Cari jawapan utk roadtax, jumpa politik pulak. Tukar channel la wei. Susah org nak bace post he. Tak kesah la nak menyokong ke membangkang. Tengok tempat la.

      Delete
  5. Saya trade kereta lama utk beli kereta baru. Roadtax saya baru hidupkan 2bulan dan ada baki lg 10bulan. Adakah saya boleh refund dr 10 bln roadtax kereta yg telah berpindah milik ke used car.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insurans boleh la dpt rebate semula

      Delete
    2. Selamat pagi sume n salam semalaysia...kita sesama insan x payah gaduh2 n ..cari jln bincang dan beri pendapat yang baik...klu ada peluang dan ruang tempat kita nak salur...berikan mereka pandangan.. gajah bergaduh semut yang terhimpit di tengah2...

      Delete
  6. Nak tanya ada ke tempoh expiry bagi insurans yg baru beli tp belum renew roadtax.

    Contoh : insurans akan expired after 7 hari dari tarikh renew/beli insurans kalau tak renew/buat roadtax. lambat buat roadtax sbb ada masalah dgn saman. bila dh clear saman nak buat roadtax ikut online myeg ckp insurans dah expired sbb lebih 7 hari dr tarikh beli. btul ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xbetul tu.. boleh jer..

      Delete
    2. cukai jalan hanya boleh diperbaharui jika adanya tempoh insurans sekurang-kurangnya setahun. tetapi, kamu boleh lakukan pembaharuan selewat-lewatnya 7 hari selepas tempoh insurans bermula, di mana tempoh road tax masih sama dengan insurans.

      jika dah melepasi 7 hari, insurans kamu perlu dilanjutkan sehingga tarikh tamat tempoh road tax yang baru (bergantung kepada bila kamu ingin melakukan pembaharuan, ie. di pejabat pos, myeg).

      -hm

      Delete
    3. nk renew rtax insurans tidak boleh lebih 14 hari yg sebetulnya..klu tidak anda kene dilanjutkan sehingga ckup 1thn..

      Delete
    4. Nak tanya boleh ke transfer NCD dari insurance 1st party ke insurance 3rd party

      Delete
  7. skrg saya pakai kete wira 1.5manual thn 2004.cadang nk tukar 2nd kete volks (0 downpayment).tp still ada hutang dkt bank 17k.apa option sy ada utk clearkan nama sy utk sy buat loan kete baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. jual kereta lama sambung bayar.

      Delete
  8. saya skrg ni pakai kereta kenari thn 2003 dan tidak pernah clime insuran dan belom ada kemalangan lagi, sy nk trade in dan ambik kerata baru proton persona..macam mana cara nya dan apakah hak2 yang saya boleh bawa sebagai contoh dari ncd dan ncb kerata lama saya ke kereta persona yang saya nk beli ni? tolong jelaskan saya kurang ilmu ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hutang still ade g dalam rm13k g.. hope dapat tolong yea mekasih

      Delete
    2. masa trade in tu cakap nak bawa insurans kereta lama ke kereta baru. jadi tak perlu beli insurans kereta baru. biasanya salesman bagi harga kereta on the road maksudnya harga kereta bersama dengan insurans. jadi cuba bincang dengan salesman. kalau salesman tak tahu cuba tanya di kaunter JPJ. harap ini dapat membantu.

      Delete
  9. roadtax dah tamat empoh 20 dis 2012, tapi insuran tamat pada 22 may 2013, apa sy perlu lakukan? sapa2 boleh tolong explain mcm mana nk hidupkan roadtax.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum bayar roadtax biasanya mereka akan check dahulu insurans sudah ada atau belum. kalau insurans tiada maka perlu beli insurans dahulu. saya tak pernah mengalami situasi ini. tetapi, pada pandangan saya boleh bayar roadtax kerana insurans masih ada dah masih belum tamat tempoh.

      tetapi, bagaimana insurans tidak sama tamat tempoh dengan road tax? konfius ni.. :)

      Delete
    2. road tax hanya boleh diperbaharui jika adanya tempoh insurans sekurang-kurangnya setahun. jadi, kamu perlu buat 'extension' insurans dari 23 may 2013 ke 20 dis 2013 supaya dapat memperbaharui cukai jalan genap setahun, 21/12/2012 - 20/12/2013.

      jika kamu buat extension di syarikat insurans di mana kereta kamu dah diinsuranskan sekurang-kurangnya setahun, premium insurans jangkamasa pendek adalah mengikut hitungan hari sebenar, maknanya, RMnnn x 212/365 hari.

      selepas extension insurans ini, tempoh insurans dan cukai jalan kamu telah diselaraskan.

      bila kereta dijual, si-penjual akan batalkan insurans dan premium selebihnya akan dipulangkan. tetapi road tax (tempoh 6 bulan atau setahun) tidak dikacau.

      si-pembeli hanya perlu beli insurans setahun, dan untung road tax yang belum tamat tempohnya. inilah sebab lazim insurans dan road tax tak selaras.

      -hm

      Delete
  10. klu mo renew roadtax mesti ada lesen motor ka???

    ReplyDelete
  11. Kalau kereta xcdent..brape jumlah perlu dibayar utk memperbahurui cukai jalan dan insuran..

    ReplyDelete
  12. kalau ambil roadtax utk 6 bulan..boleh ke insurans pun kita byr utk 6 bulan pertama dulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak boleh.insurans selalunya akan diperbaharui untuk tempoh 1thn sahaja.hanya cukai jln shj boleh perbaharui selama 6bln ATAU 1thn.

      Delete
  13. saya nak trade in kereta.. tapi ada saman, ada kaitan tak dengan trade in kereta kalau dh approved loan dr bank.. so, trade in kereta still berjalan lancar.. plan nak byr hujung bulan ni...

    ReplyDelete
  14. insuran untuk kereta company beza ke ddngan kereta sendiri.?mcammana dengan road tax kereta untuk company 2x mahal ke?

    ReplyDelete
  15. insurans bawah harga pasaran dikira third party ker ? beza ngan harga pasaran cuma rm3k jerk. kalau dh beli online kat motortakaful boleh betulkan balik ker jdk 1st party jika berlaku kesilapan cmnie...

    ReplyDelete
  16. Dulu saya ada sebuah proton wira yang menggunakan insuran di bawah syarikat kurnia..selepas itu saya telah menukar kereta wira tersebut dgn kereta honda dan menggunakan insuran baru di bawah syarikat yang lain...perkara ini telah berlaku lebih 4 tahun yang lalu...sekarang saya dalam proses hendak menukar kereta saya lagi...persoalannya...bolehkah saya menggunakan ncd kereta wira saya yg telah dijual utk digunakan pada kereta yang akan saya beli kelak? Ini kerana ncd kereta wira saya dulu 55% manakala ncd kereta honda hanya 25%.... Sekiranya boleh...dapatkah saya mendapat duit bagi ncd honda saya?

    ReplyDelete
  17. Dulu saya ada sebuah proton wira yang menggunakan insuran di bawah syarikat kurnia..selepas itu saya telah menukar kereta wira tersebut dgn kereta honda dan menggunakan insuran baru di bawah syarikat yang lain...perkara ini telah berlaku lebih 4 tahun yang lalu...sekarang saya dalam proses hendak menukar kereta saya lagi...persoalannya...bolehkah saya menggunakan ncd kereta wira saya yg telah dijual utk digunakan pada kereta yang akan saya beli kelak? Ini kerana ncd kereta wira saya dulu 55% manakala ncd kereta honda hanya 25%.... Sekiranya boleh...dapatkah saya mendapat duit bagi ncd honda saya?

    ReplyDelete
  18. admin-sy ade satu soalan,adik sy memandu kereta sy,tetapi dia telah disaman diatas kesalahan tiada lesen memandu oleh pihak jpj,dan saman itu masih belum disetelkan.dan dia hanya dicaj kesalahan 'tiada lesen memandu' sahaja.adakah sy masih boleh menghidupkn roadtax kereta sy???

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya pihak jpj akan menyaman kedua-dua pihak yakni ke atas pemandu dan juga pemilik kenderaan sbb mbenarkan pemandu tiada lesen memandu kenderaan tersebut.utk lebih lnjut anda boleh pergi ke mana2 pej jpj untuk meyemak status saman anda.

      Delete
  19. kalu kete sewa mcm mna???blh amik all rider mcm motor ke?

    ReplyDelete
  20. Roadtax motosikal sy dh mati setahun lebih. Bolehkah sy renew roadtax mcm biasa atau ada prosedur lain sbb dh terlalu lama tak renew.

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum...minggu lepas baru angkat kereta second,beli cash..tokey kedai just hidupkan rodtax 6bulan sahaja dan bagi insurans selama setahun...masalahnye...bila dah setel tukar nama...tokey kedai cuma bagi geran kereta sahaja,tapi tidak kertas insurans yg biasa kita dapat lepas bayar insurans..so,ade masalah tak nanti bila nak renew rodtax tanpa kertas insurans tu??maaf lah..saya budak baru...

    ReplyDelete
  22. Salam sejetera. Saya membeli keta kedua untuk family. Saya nak tukar ncd/ncb ke keta baru (2nd) dlm masa sama keta lama saya masi nk guna so perlu ke nk beli insuran baru keta lama saya tu... minta bantuan sangat2 sebelum sy nk transfer ncb keta lama ke keta baru (2nd)

    ReplyDelete
  23. Salam sejetera. Saya membeli keta kedua untuk family. Saya nak tukar ncd/ncb ke keta baru (2nd) dlm masa sama keta lama saya masi nk guna so perlu ke nk beli insuran baru keta lama saya tu... minta bantuan sangat2 sebelum sy nk transfer ncb keta lama ke keta baru (2nd)

    ReplyDelete
  24. nk tau insuran kte ambk ngn company ape mcm mne?

    ReplyDelete
  25. Bagaimana kalo owner sudah meninggal. Roadtax moto suda mati. Bagaimana nk hidupkan

    ReplyDelete
  26. salam admin.. saya ada kenari 2005.ncd saya 55%..skrg kereta tu kawan saya pakai..kalau saya nak ambik semula ncd tu, boleh kan..cuma masalahnya saya tak tau kawan saya tu renew syarikat insurans mana..dia renew tanpa saya.. boleh ke nak cek insurans mana dia buat? tima kasih

    ReplyDelete
  27. Assalam Admin.. Sy ada krete kelisa,ncd 55%.. Sy nk tranfer kt kete baru..bolehkah Ncd tu pihak usecar yg uruskn..?@ kne urus sdri tranfer ncd tu.. Roadtax mati pd 14/4/13.. Jd sy xidup lg.. Sbb alang2 tugu kerete tu kua dulu.. Klu sy idupkn rugi la.. Boleh ke gitu?

    ReplyDelete
  28. Kalau nak renew roadtax dlu..insuran lambat sikit boleh tak?? Sbb wet xckup la..

    ReplyDelete
  29. beli kete 2nd cash... dalam geran insurance owner lame ada ncb 55%.. so boleh ker guna ncb tu atau dikira 0% time nak tukar nama?

    ReplyDelete
  30. Salam. saya nak trade in kereta dalam minggu ni (25 Julai 2013). Pihak used car sudah setuju untuk ambil kereta tu. cuma road tax kereta saya yang nak ditrade in tu expired pada 1 ogos 2013. saya tak perlu lagi bayar road tax tu kan?

    ReplyDelete
  31. salam admin, nak bertanya. saya nak jual keta yg ada 55%ncd. pastu beli keta 2nd atas nama isteri. nak transfer ncd tak boleh. jadi mcmana prosedur utk saya claim 55% ncd tu. mohon pencerahan. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh transfer, pegi ke syarikat insurans yg encik hendak transfer ncd tu, bawak policy yg terdahulu.


      http://roadtaxmyeg4u.blogspot.com/

      Al FAID BARAKAH SERVICES PUCHONG PRIMA
      ( KIOSK MYEG )
      PERBAHARUI ROADTAX & INSURANS KENDERAAN ANDA- Tanpa Geran Original


      *Kami menawarkan khidmat MyEG secara online dan serta merta boleh dicetak terus kepada anda disamping untuk memperbaharui Insurans .
      *Kami juga menawarkan Perkhidmatan Penghantaran RoadTax dan Insurans Kenderaan Ke Lokasi anda.

      Like us On Facebook- https://www.facebook.com/roadtaxmyeg4u

      QUOTATION PERCUMA DENGAN HARGA INSURANS KENDERAAN MELAMPAU LAMPAU MURAH
      http://roadtaxmyeg4u.blogspot.com/p/contact-us.html

      Delete
  32. klu jual moto insuran lame lg hidup leh refund x duit insuran

    ReplyDelete
    Replies
    1. takboleh


      http://roadtaxmyeg4u.blogspot.com/

      Al FAID BARAKAH SERVICES PUCHONG PRIMA
      ( KIOSK MYEG )
      PERBAHARUI ROADTAX & INSURANS KENDERAAN ANDA- Tanpa Geran Original


      *Kami menawarkan khidmat MyEG secara online dan serta merta boleh dicetak terus kepada anda disamping untuk memperbaharui Insurans .
      *Kami juga menawarkan Perkhidmatan Penghantaran RoadTax dan Insurans Kenderaan Ke Lokasi anda.

      Like us On Facebook- https://www.facebook.com/roadtaxmyeg4u

      QUOTATION PERCUMA DENGAN HARGA INSURANS KENDERAAN MELAMPAU LAMPAU MURAH
      http://roadtaxmyeg4u.blogspot.com/p/contact-us.html

      Delete
  33. Salam admin..bleh ke perbaharui roadtax n insuran kereta sedangkan tjdak ada lesen kereta.. Mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. BOLEH..

      http://roadtaxmyeg4u.blogspot.com/

      Al FAID BARAKAH SERVICES PUCHONG PRIMA
      ( KIOSK MYEG )
      PERBAHARUI ROADTAX & INSURANS KENDERAAN ANDA- Tanpa Geran Original


      *Kami menawarkan khidmat MyEG secara online dan serta merta boleh dicetak terus kepada anda disamping untuk memperbaharui Insurans .
      *Kami juga menawarkan Perkhidmatan Penghantaran RoadTax dan Insurans Kenderaan Ke Lokasi anda.

      Like us On Facebook- https://www.facebook.com/roadtaxmyeg4u

      QUOTATION PERCUMA DENGAN HARGA INSURANS KENDERAAN MELAMPAU LAMPAU MURAH
      http://roadtaxmyeg4u.blogspot.com/p/contact-us.html

      Delete
  34. Salam admin...
    nak tanya,,,
    saya nak jual kerete saya kepada seorang kawan...then nak beli kereta baru...
    macam mana procedure nak pindahkan NCB kereta lama yang dibeli oleh kawan saya ke kereta yang saya nak beli...

    mohon penejelasan

    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda boleh menghubungi agent anda , endorsement form perlu diisi untuk withdraw ncd dan amount diskaun prorate perlu dibayar

      http://www.insuranskereta.my

      Delete
  35. nak tanye roadtax selalunya berape hari boleh siap,motosikal

    ReplyDelete
  36. saya guna kancil 660 tahun 1996 .. kalau nak buat roadtax 6 bulan shj berapa RM dekat pejabat pos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM 10

      http://roadtaxmyeg4u.blogspot.com/

      Al FAID BARAKAH SERVICES PUCHONG PRIMA
      ( KIOSK MYEG )
      PERBAHARUI ROADTAX & INSURANS KENDERAAN ANDA- Tanpa Geran Original


      *Kami menawarkan khidmat MyEG secara online dan serta merta boleh dicetak terus kepada anda disamping untuk memperbaharui Insurans .
      *Kami juga menawarkan Perkhidmatan Penghantaran RoadTax dan Insurans Kenderaan Ke Lokasi anda.

      Like us On Facebook- https://www.facebook.com/roadtaxmyeg4u

      QUOTATION PERCUMA DENGAN HARGA INSURANS KENDERAAN MELAMPAU LAMPAU MURAH
      http://roadtaxmyeg4u.blogspot.com/p/contact-us.html

      Delete
  37. Maaf owner blog,tumpang iklan ya,t,ksh
    Assalamuailaikum n slamat sjahtera,
    Sesiapa yg ingin menggunakan perkhidmatan dari kami,berkaitan urusan jpj,tukar nama kalau owner meningal,endors enjin,beli no plate no,insurans,dll
    Just call, is 012-9765682 t,q,

    ReplyDelete
  38. salam admin...klu kreta masih lg blom habis bayar boleh ke urus sendiri insurans n roadtax? slalunya salesman masa beli kreta yg buat semua, kita plak bayar je.nak gak tau boleh ke x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh uruskan sendiri, photocopy geran atau policy terdahulu sudah mencukupi.

      http://roadtaxmyeg4u.blogspot.com/

      Al FAID BARAKAH SERVICES PUCHONG PRIMA
      ( KIOSK MYEG )
      PERBAHARUI ROADTAX & INSURANS KENDERAAN ANDA- Tanpa Geran Original


      *Kami menawarkan khidmat MyEG secara online dan serta merta boleh dicetak terus kepada anda disamping untuk memperbaharui Insurans .
      *Kami juga menawarkan Perkhidmatan Penghantaran RoadTax dan Insurans Kenderaan Ke Lokasi anda.

      Like us On Facebook- https://www.facebook.com/roadtaxmyeg4u

      QUOTATION PERCUMA DENGAN HARGA INSURANS KENDERAAN MELAMPAU LAMPAU MURAH
      http://roadtaxmyeg4u.blogspot.com/p/contact-us.html

      Delete
  39. Salam.. beli kereta baru dan tranfer ncd kereta lama ke baru. Tukar syarikat insurans. Soalan - adakah ncd kita akan menurun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam, ncd kereta lama transfer ke kereta baru, so, kereta lama je akan menurun, 0% semula. tq

      Delete
  40. salam admin renew kancil 660 tahun 2001 berapa insuran dia?

    ReplyDelete
  41. Betul ker kereta yang lebih 15 tahun x blh ambik insuran takaful

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum admin
    Nak tanya.. kereta saya dah tamat tempoh insurance dan roadtax lebih kurang 6 bulan (saya sengaja tak renew sebab nak jual) .. boleh ke saya claim NCD untuk kereta baru dengan insuran kereta lama dah tamat tempoh.

    ReplyDelete
  43. boleh atau tak perbaharui cukai jalan tanpa dapat perlindungan insyuran

    ReplyDelete
  44. salam..nk tnya. Adakah apa-apa peraturan yg mensyaratkn syarikat kredit atau institusi kewangan untuk menyimpan geran kenderaan dan tidak boleh diserahkn kepada pemilik sehingga loan selesai. Apakah rodtax dan insurans hnya boleh dilakukan oleh syarikat kredit tanpa ada pilihan kepada pemilik utk membyr di tempat lain.

    ReplyDelete
  45. cam ner nak tahu syarikat insurance yg lepas dari geran atau roadtax?

    ReplyDelete
  46. kalau nk renew roadtax wat kali ptama cmne ye? memang kne pkai geran ori ke atau boleh pakai yg copy nye. sbb sy xdpt ag geran ori..

    ReplyDelete
  47. salam. sy beli kereta kancil ex 850 1999... jadinya umur kereta ni dah 15 tahun macam tu, saya baru pertama kali nak renew insurans, jadi nak tahu insurans apa yg elok? adakah insurans sy akan jadi mahal semula??

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.roadtaxmyeg.com/

      Delete
    2. selagi belum lebih 20 tahun still boleh cover under first party , tapi mungkin akan dikenakan loading dan excess

      http://www.insuranskereta.my

      Delete
  48. Salam..boleh tak kalau nak renew insurans stengah tahun shj? Duit x ckup pula..hehe..

    ReplyDelete
  49. salam.. boleh tak nak renew insurans stengah tahu shj.. ada masalah kewangan.. duit x cukup utk renew setahun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. insurance kena renew setahun , roadtax je boleh setengah tahun

      http://www.insuranskereta.my

      Delete
  50. Saya ni dah over insured, apa yg harus saya buat?

    ReplyDelete
  51. Saya ni dah over insured, apa yg harus saya buat?

    ReplyDelete
  52. Saya nak hidupkan roadtax sy secara on9. Malangnya transaksi tak berjaya kerana tempoh insuran sy kurang dr 6 bulan. Apa cara yg boleh saya lakukan. Geran asal masih di kredit. Tolong..

    ReplyDelete
  53. bolehkah bukan owner kereta beli insuran sendiri dan renew sendiri roadtax di kaunter jpj?

    ReplyDelete
  54. saya ada kereta lama iswara dan hendak beli kereta baru, kereta lama sya tidak jual, boleh sy amik ncb kereta lama pindah kereta baru kemudian kereta lama sy amik insuran lain?

    ReplyDelete
  55. maaf ye admin.. nak bertanya... sy xda kereta... sy ada motor rxz tahun 2008.. rotex n insuran sy xhidupkan smpilah skunk... kira 6tahun la... plus pulak... sy xhabis bayar motor tu... dri hutang dekat 3k.. smpi skunk... sy rasa da 7k sbb kene interest... moto masih sy simpan... sy nak jual moto tu... tapi masih berhutang ngan kedai... jika sy dapat pembeli dan melunaskan hutang moto sy... adakah sy akan didenda bila sy membawa moto ke puspakom, adakah sy didenda kerana dah 6tahun xhidupkan rotex, adakah sy didenda kerana xhidupkan insuran? berapa sy perlu bayar denda... siapa yg sy perlu rujuk mengenai hal mcm ni?

    ReplyDelete
  56. Bolehkah satu insurans pakai untuk dua kereta?

    ReplyDelete
  57. Bolehkah satu insurans pakai untuk dua kereta?

    ReplyDelete
  58. saya nak tanya ni kalau saya lambat reniew roadtax and insuran pada tarikh sepatut nya,cth nya exp:11.11.2016 tapi sya nak bayar 12.12.2016 dapat ker x kena cas ?

    ReplyDelete
  59. Apakah Anda ingin pinjaman untuk memulai atau tumbuh bisnis yang ada? Ibu Bernice Louis Pinjaman Perusahaan (BLC) telah datang untuk membuat impian Anda menjadi kenyataan. Kami memberikan pinjaman kepada individu swasta atau pemerintah dan Perusahaan dengan tingkat bunga 2% pada setiap jumlah yang dibutuhkan dan dengan jadwal pembayaran yang fleksibel. Hubungi Mrs. Bernice Louis untuk Anda PINJAMAN hari ini melalui email: bernicelouisloancompany@gmail.com atau tel: +15022653621

    ReplyDelete
  60. saya nak tanya kalau roadtax saya mati bulan 1 tapi saya nak renew bulan ni. Boleh x tarikh untuk roadtax baru saya awalkan bulan ni punya tarikh renew.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh, seawal 2 bulan sebelum tarikh tamat tempoh.

      Delete
  61. saya nak bertanya...saya ada proton exora dibeli pada tahun 2009....pada tahun 2015 sehingga bulan ni (Nov 16), saya masih belum menghidupkan road tax & insuran...jadi saya bercadang untuk renew road tax & insuran... ncd jadi 33% sekiranya saya bersetuju untuk renew... boleh saya tahu kenapa jadi macam tu...

    thanks...

    ReplyDelete
  62. hi, nama saya syah..
    kepada sesiapa yang ingin memperbaharui cukai jalan & insuran kenderaan tanpa perlu beratur atau bersusah payah mencari parkir, sila hubungi saya di talian 013-3417750 syahimi atau email terus kepada saya syahimiggc16@gmail.com.Disini syarikat kami selaku Insurance Consultant akan memberi faedah - faedah yang kami sediakan kepada pelanggan yang memperbaharui insurans & cukai jalan bersama kami.
    Terima Kasih

    ReplyDelete
  63. Salam admin. Owner kereta sudah mnggal sekarang saya yg sambung bayar. Boleh ke kalau saya pergi ke myeg utk bayar roadtax kereta. Insuran sudah ditambah nama saya.

    ReplyDelete
  64. Salam...

    Road tax dan insurans kereta saya akan expired pada Jun 2017 dan bercadang untuk jual dan beli kereta baru pada Julai 2017...Jadi saya boleh renew rdtax untuk 6 bulan sahaja...bagaimana dengan insurans? boleh ditransfer ke kereta baru?ncd dah 55%...mohon penjelasan..TQ

    ReplyDelete
  65. Kalau roadtax da mati 7 bulan klu nk renew balik kena p puspakom ke?

    ReplyDelete
  66. RENEW ROADTAX SELEPAS TAMAT TEMPOH ADAKAH TARIKH MASIH SAMA ATAU BERUBAH MNGIKUT HARI RENEW?

    ReplyDelete
  67. Saya beli motor tpi motor kena curi masalahnye rod tax dh mati..bayaran ansuran pihak kedai nk bayar.. Macammana cara nye supaya ansuran kedai sya x perlu jelas sebab motor nye dh tiada report polis pun dh dibuat.. Tolong sya beri pencerahan..

    ReplyDelete
  68. Berapa lama insuran kenderaan sah laku jika belum renew roadtax.. Sbb sy dah beli insuran tetapi blum renew roadtax sbb ade saman.. Mohon pencerahan..

    ReplyDelete

My Instagram