Petrol RON 95 naik 5 sen tengah malam ini | apa anda nak buat?

Minyak, minyak kenapa ko naik lagi oh. engkau tahu tak yang engkau sangat berhantu. bila ko naik semua benda nak naik. aku dah cukup terseksa bila barang naik.

engkau tak kesian ke kat pakcik-pakcik, makcik-makcik yang kat kampung tu. yang aku pasti harga gula mesti naik juga. gula pun subsidi jugak...

pakcik-makcik bersabar ye. inilah dia bentuk penindasan secara halus makcik, pakcik. kalau pakcik perasan. golongan masyarakat kita macam piramid kan?

yang kesiannya golongan pakcik, makcik kat bawah sekali. bila naik sket piramid makin bertambah senang taraf hidup. dan puncak piramid senang-senang je hidup goyang kaki (hasil makan makanan golongan bawah ini)

sabar ye pakcik,makcik Allah suka orang yang bersabar.

Sabar sebahagian daripada keimanan

berbalik kepada persoalan topik kita


apa kita nak buat?

dibawah ini cadangan aku. kalau nak ikut, amik guna pakai. tak nak ikut. beli la minyak yang mahal tu.

pertama naik basikal ke jalan kaki ke plak. kalau jauh naik bas atau LRT je. kalau tak nak jugak kongsi keta je kalau rumah ngan ofis satu jalan.

kedua, pakai keta hybrid. tak pun keta yang guna biodisel ke. ataupun convert keta anda guna NGV.

ketiga ni simple je tapi kalau diamalkan dapat jimat minyak. servis kenderaan anda secara kerap. tuka minyak itam. pastu pastikan angin sentiasa cukup.

last sekali pindah umah sebelah tempat kerja anda =P

kalau nak lagi boleh baca di Menjalani Kehidupan Tanpa Menggunakan Minyak

Sebelum ini: Seperti yang aku harapkan dari Blogger | They Improved!

14 comments:

  1. dgr sumber kol 3 tadi dah harga tu dan bukan 5sen.. tapi 15sen...
    aduh tak tahu nak pikir buat apa dah..

    ReplyDelete
  2. @apezs shah: tu kat oh media! aku pun dah baca. tapi sumber ni lagi boleh dipercayai.

    kul8 malam ni baru ada kenyataan rasmi dari kementerian. tunggu je la berita

    ReplyDelete
  3. bagus betul la kerajaan kita ni kan???

    sangat mendahului rakyat....

    ReplyDelete
  4. @Ahmad Tajuddin Abdullah: rakyat didahulukan…




    SENGSARA!

    takkan kerajaan nak sengsara dulu. tak best la jadi pemimpin macam tu. tak gitu?

    tanda-tanda pemimpin akhir zaman.

    ReplyDelete
  5. sialan goblok!!!
    *maki pd pihak yg berkenaan walaupun dorg tak bc

    ReplyDelete
  6. memang tak boleh menyinpan duit gaji la cam gini

    ReplyDelete
  7. buat apa lagi.. redha je lah hahaha pilihan raya nk dekat. lakukan tugas anda.. keh3..

    ReplyDelete
  8. @iamnerves: takpe diorang tak baca la kita maki. kalau dorang baca. tak pasal-pasal ISA pulak. hehehe

    ReplyDelete
  9. @ada mokhtar: buat mogok naikkan gaji. minyak naik napa gaji tak leh naik?hehehe

    ReplyDelete
  10. @nazihahisa: betul tu! setuju dengan anda. yang belum daftar sebagai pemilih. lakukan tugas anda

    ReplyDelete
  11. nseb baek belom gune kete lagi..huhuu..

    ReplyDelete
  12. @Yellow LEOpard: guna motor pun sama gak. sama-sama terasa. hehehe

    ReplyDelete
  13. aduhai sakit kapla wooo..
    minyak naik..suma naik..
    pasni jalan kaki la jawabnye..=(

    ReplyDelete
  14. @EDY:jangan jalan kaki bro. penat. naek beskal. hehee

    ReplyDelete