Footer

Bagaimanakah membuktikan cinta?

CINTA… satu lagi tajuk yang cukup abstrak dan subjektif. tetapi ingat Cinta itu anugerah bukan hak milik. sebab itu pepatah orang tua menyatakan cinta tak boleh di paksa. cinta hadir waktu kita tak sedar. mungkin kita terlalu asyik dengan cinta sehingga kita tak sedar anugerah tersebut datang kepada kita.

tetapi lain pula bagi remaja sekarang. mungkin boleh aku katakan disini remaja yang baru ingin mengenal cinta.

Cinta Monyet

itu lah perumpamaan kepada remaja yang bercinta di waktu persekolahan. kini sudah menjadi trend anak remaja yang baru belajar mengenal cinta untuk mengukir nama pasangan masing² pada lengan sendiri sehingga meninggalkan parut.

Astagfirullah… jangan jadikan penyakit sosial sebagai barah dalam masyarakat kita. kalau dahulunya pasangan yang bercinta mengukir nama mereka berdua pada batang pokok, pada kerusi batu, ataupun pada batu² besar di tepi² pantai. tetapi remaja kini sungguh berani untuk mengukir nama pada lengan sendiri. lebih menyedihkan ianya dilakukan oleh remaja perempuan pulak tu. Adakah ini bukti cinta gadis remaja?

bagaimana membuktikan cinta adalah berdasarkan atas dasar apa cinta itu dibina. jika atas dasar harta, buktinya adalah hadiah yang mahal² dan jika atas dasar hawa nafsu, buktinya adalah hubungan seks.

jadi binalah cinta atas dasar kerana Allah, kerana Allah sahajalah yang memberikan perasaan cinta itu kepada kita. hanya DIA yang menganugerahkan perasaan cinta itu kepada manusia. sesungguhnya DIA tahu apa yang terbaik untuk hambanya.

buktikan cinta dengan menjaga agama. cinta yang tidak di kawal akan memudaratkan diri sendiri. malah akan menhancurkan dan membinasakan diri sendiri. cinta itu indah, bila di lamun tak terasa malam bila siang, tak terasa lapar bila kenyang. begitu hebat penangan cinta. jadi tak hairanlah jika remaja sekarang mengelar lengan semata-mata membuktikan cinta.

bagi yang mendambakan cinta. jangan jadi hamba cinta. jangan biar diri dinodai cinta. jangan sampai neraka membakar diri kerana cinta. ingat cinta yang abadi adalah cinta kepada Allah S.W.T.

0 comments:

Post a Comment

My Instagram