Footer

Berbaloikah anda berblog untuk Duit?

Dulu kecoh ramai blogger buat entri buat blog boleh dapat duit. maka, secara automatiknya ramai orang meceburkan diri dalam arena menulis blog.

sampai la sekarang. kewujdan blog macam cendawan tumbuh selepas hujan. berapa banyak blog yang aku dah jumpa. pelbagai jenis ragam, pelbagai jenis macam. yang lagi hebat dulu ada team Nuffnang. di mana team ini akan klik iklan sesama ahli. cara terbaik untuk dapatkan duit! tapi ingat ye, Nuffnang akan penalize sesiapa sahaja yang melakukan fraud clik.

bagi yang berblog untuk duit ini persoalan untuk anda? berbaloikah anda buat blog untuk dapatkan duit?

pertama kita lihat modal, kemudian kita lihat pulangan.

ok, untuk menulis blog, anda menggunakan elektrik, untuk pasang laptop/komputer. kena ada internet, modalnya adalah bil letrik, bil air ngan bil internet. masa anda, untuk setup blog, edit template, karang entrydan sebagainya. modal kedua adalah masa anda.

kita ambil yang simple je dulu. cukup dua modal dahulu, duit dan masa.

pulangan? berapa yang anda dapat? bnyak jugak yang aku baca kat blog-blog yang menulis dah lama guna Nuffnang tapi income tak naik² pn. macam mane nak cash out?

katakan anda dapat cash out selepas 3 bulan, tu pun ngam² RM50. jadi pulangan anda adalah RM50 3 bulan. katakan pulak modal kita amik internet yang paling cikai je, tak masuk bil letrik lagi. broadband RM68 sebulan, 3 bulan RM 204. ok banding la sendiri rugi atau untung. berbaloi atau tak?

jadi tukalah perspektif anda mengenai tulis blog untuk mendapatkan duit.

untuk berjaya kena letakkan target yang tinggi bersama strateg-strategi yang berkesan. entri ini bukan nak meng'kondem' blogger. tapi sebagai mengingatkan anda yang meletakkan matlamat duit sebagai hala tujunya.

anda haruslah bekerja keras. belajar dari orang-orang yang sudah berjaya. ingat sebelum membuat blog tanya diri anda samada boleh tak anda menulis blog untuk 2,3 tahun lagi akan datang? blog bukan sehari dua, sebulan dua.

4 comments

  1. aku sendiri x pernah cashout. Aku bloggng as hobby. Tiada tekanan.

    ReplyDelete
  2. Aku pun blogging sebagai hobi..
    duit earning buat contest kat blog.. kalau ade baki tue barula guna skit2..
    tak mengharap pun...

    ReplyDelete
  3. Bergantung gak bro..mutu sesuatu blog boleh menjaminkan kewangan. Bergantung cara penulisan dan penyampaian.Bagi saya Dua perkara saling berkaitrapat...Blog itu sendiri dan kewangan.Blog yg bagus boleh menjana pendapatan yang agak lumayan..maka disini kedua-duanya memainkan peranan utama...ehh betul ker apa yg gua cakap..hehe..Salam Ziarah

    ReplyDelete
  4. nak kata berbaloi tue tak ar tapi kalau kena cara..memang berbaloi baloi..

    aku pun berblogging secara tak sengaja.. hehe..jadi teruskan..buat blog sendirik(peribadi)..kongsi je la papa..

    yg penting..kita gembira..

    ReplyDelete

My Instagram