Razman Zakri | Bukti Penyebaran Gambar Paderi dari Sabah

Akhirnya aku dah mendapat bukti yang mengaitkan penyebaran gambar dan menyatakan bahawa paderi melayu dari Singapura yang aktif di Seremban baru tiba dia sini.

gambar tersebut telah disalah guna oleh pihak yang tak bertanggungjawab menyebarkan cerita palsu ini. Rentetan dari entry aku yang bertajuk Razman Zakri Bukan Benjamin Stephen berikutan ramai yang mengaitkan Benjamin Stephen adalah Razman Zakri.

malah paderi yang dikatakan paderi melayu itu pun bukan bernama Razman Zakri.

sebenarnya gambar yang disebarkan itu memang gambar dua orang paderi. tetapi bukan paderi melayu. jika kita lihat balik gambar yang disebarkan itu, berdiri di sebelah kiri adalah paderi dari Indonesia dan paderi yang berdiri di sebelah kiri adalah paderi dari sabah, dari suku Kadazan-Dusun.

tiada seorang pun orang melayu. jika dilihat pada gambar latar gambar tersebut jelas kelihatan orang berkulit hitam dan putih, bukannya orang melayu seperti mana yang didakwa 1900 orang. jumlah yang tak logik.

Penjelasan dari Fr. Valentine Gompok


Gambar pertama sebelah kiri adalah Reve. Paulus Toni Tantiono OFM Capuchin berasal dari Pontianak Kalimantan Barat. dan sedang mengajar Kitab Suci di Seminari Tinggi Permatang Siantar Sumatera Utara Indonesia

manakala yang di belakangnya (kanan) ialah Rev Fr. Nicholas Stephen berasal dari Penampang Sabah dan sedang bertugas di Paroki St. John Tuaran Sabah sebagai Paderi Paroki.

Fr. Paulus adalah dari suku Chinese manakala Fr. Nicholas adalah dari Suku Kadazan-Dusun. bukan melayu apatah lagi sebagai Islam. mereka adalah Paderi Kristian Katolik 100%

Bukti-bukti gambar dari Facebook


사이먼 Simon's Photos - STOP IT! [Photo 1 of 6]
사이먼 Simon's Photos - STOP IT! [Photo 2 of 6]
사이먼 Simon's Photos - STOP IT! [Photo 3 of 6]
사이먼 Simon's Photos - STOP IT! [Photo 4 of 6]
사이먼 Simon's Photos - STOP IT! [Photo 5 of 6]
사이먼 Simon's Photos - STOP IT! [Photo 6 of 6]

kredit : 사이먼 Simon

7 comments:

  1. nasib baik aku siasat dulu..
    tq blogger

    ReplyDelete
  2. btul ke ni? boleh tak bloger kukuh kan lagi bukti tu... mcm dalam filem arahan steven spielberg pulak.... heheheehe bpening nak percaya sana ke sini.... Ya Allah... jauh kan aku dari sifat was-was...

    ReplyDelete
  3. tiada apa yang perlu dirisau andai teguh keyakinan bersandar ilmu...

    ReplyDelete
  4. http://stewardjohn.com/uncategorized/malay-priest-from-singapore-totally-hoax

    ReplyDelete
  5. Zaman ini bila terima informasi terutama dari internet kena selidik dan tapis betul-betul.

    ReplyDelete