Jangan jadi hamba Duit, Nanti musnah diri sendiri

Jika ada benda yang percuma, sapa tak nak. mungkin sudah jadi trend ataupun dah jadi tradisi. bila kita sebut je free berduyun² yang datang. tapi yang heranya bila kita menawarkan barang tanpa menyebut free/percuma. bermacam² alasan keluar. tapi bila sebut je percuma. alasan tadinya beribu kini ntah kemana. bukan amik satu je. malah sampai dua, tiga. muka plak tebal lima inci. tapi buat dek je.

manusia,

hebatkan dunia sekarang. manusia berhambakan duit. kerana duit sanggup membunuh. kerana duit sanggup menipu. begitulah penangan duit. padahal duit bukan boleh bawak mati pun.

kalau tak kerana duit manusia takkan jadi tamak. kalau tak kerana duit pemimpin akan berlaku adil. kalau tak kerana duit semua orang takkan hidup dalam berhutang.

kalau tak kerana duit M.Nasir tak boleh cari duit dengan lagunya yang bertajuk duit. sebut saja "Duit! Duit! Di mana kau duit" semua orang tahu lagu ini. pernah menjadi siulan muda-mudi pada satu ketika dahulu.

Ada yang panggil ringgit
Ada yang panggil dollar
Ada yang panggil baht
Ada yang panggil rupiah
Semua ini duit
Bikin orang belit

Duit! Duit!
Di mana kau duit
Duit! Duit!
Hutangku membukit

Ada yang benci duit
Ada yang cinta duit
(bikin perut buncit)
Skandal sana sini
Punca juga duit
Cari duit halal
Agar jangan kesal

Duit!
Duit beli duit
Duit!
Buat beli cinta

Ramai orang yang berkata
Duit punca banyak dosa
Jangan sampai makan rasuah
Nanti bangsa jadi musnah

Zaman ini zaman duit
Tak ada duit diri tercepit
Tapi jangan jadi hamba duit
Nanti musnah diri sendiri
M Nasir — Duit

begitu jelas. begitu terang maksudnya. begitulah perihal duit dari mata M.Nasir. aku setuju. aku sokong.

nasihat yang berguna pada rangkap terakhir lagu tersebut. "Jangan jadi HAMBA duit, Nanti musnah diri sendiri"

andai duit tidak berharga mungkin dunia akan jadi aman. *terdiam*

p/s: takda orang nak bagi aku duit ke? *berharap*

3 comments:

  1. kerana duit boleh hilang kawan, kerana duit boleh putus saudara. maka berhati-hatilah dgn duit

    ReplyDelete
  2. @noreed: betul tu segala-galanya boleh putus. kerana duit jugak bapak samggup jual anak. ini yang paling teruk..

    ReplyDelete
  3. mak slaloo ngatkan...
    huu~
    minx izin, amek lirik lagu

    ReplyDelete