Footer

Handphone hilang? Kena curi? Say Good Bye jelah...Beli baru

Pasti semua orang pernah merasa. kehilangan telofon bimbit. samada di curi atau tercicir. nasihat aku lupakan beli yang baru. kalau tak mampu beli yang canggih back to basic. lagipun kegunaan utama telefon bimbit(HP) adalah untuk call dan SMS. yang lain value added je. hasil dari teknologi yang berkembang pesat.

kalau telefon bimbit kesayangan anda itu hilang, samada dicuri mahupun tercicir. lupakan saja.

sekarang ada teknologi untuk block no siri telefon atau IMEI (International Mobile Equipment Identity) daripada diguna oleh orang lain. sebenarnya teknologi itu dah lama ada. dimana kita boleh contact network provider untuk meletakkan IMEI hp kedalam shared database sebagai blacklisted IMEI.

sebenar semasa anda on hp anda sebelum operator logo anda muncul. hp anda akan hantar beberapa maklumat kepada menara pemancar telefon seperti Model dan IMEI untuk sambungkan hp anda ke network kemudian baru lah operator logo akan muncul sekiranya sambungan berjaya.

jika IMEI telefon anda telah di blacklist hp tersebut tidak boleh connect ke mana-mana network pun.

tetapi malangnya di Malaysia sistem tersebut tiada. bermakna jika telefon anda dicuri HP tersebut masih boleh digunakan. inilah terjadi kepada aku beberapa hari yang lalu. bila telefon je customer service dorang cakap dorang takleh block no siri tapi hanya boleh block simcard je dari digunakan.

jadi say good bye to your precious hp. beli yang baru. buat simcard baru.

1 comments

  1. alahai, kena curi ke bro? apa lagi, usha terus yang model terbaru...hehe

    ReplyDelete

My Instagram