Footer

Kenapa blog tiada orang komen?

Lagi persoalan untuk anda. anda sering bertanya kenapa. Kenapa, dan Kenapa? tanya lah kepada yang pakar. dan bukannya jawapan yang sering anda dengar. tanyalah pakcik Google (bukan nak tolong ajarkan) :D

kalau tanya pada aku, maka jawapan adalah berbunyi begini…

Pertama disable Komen Word Verification


ini paling penting. kebanyakan orang tak suka nak isi word verification seriously, aku pun malas nak isi. sebab utama sakit mata aku nak baca hufuf berbelit-belit tu.

kesan dari word verification. awas, jika anda menggunakan komen jenis embed bawah post. pengomen mungkin tak perasan blog anda ada komen verification. lepas submit komen baru dia prompt untuk word verification. malah mereka terus close windows sesudah komen termasuk aku. hakikatnya komen tak send lagi tapi sudah kena close.

kesannya, takde sapa tahu komen lost in transmission (ayat meraban) pemilik blog tak terima komen. pengomen pun tak tahu yang komennya sudah selamat sampai atau belum. sebab itu lah blog anda takde orang komen. bukan takde hakikatnya ada. tapi hilang di tengah jalan kena kidnap!

sebelum ini aku pernah menulis Macam mana nak disable Word Verification?

Content blog


untuk mendapatkan komen, kandungan sesebuah entri juga memainkan peranan. tengok entri yang lepas-lepas. cuba kaji kena entri anda takde orang nak komen? bandingkan dengan entri yang mendapat beratus-ratus komen sekali update. cuba ajak pembaca berbincang dalam entri anda.

tips nak mengalakkan orang komen cuba kemukakan soalan di akhir entri. kerana akhir entri merupakan perkara terakhir yang ada dalam otak pembaca. jika akhir ayat itu adalah soalan. dengan senang pembaca akan jawap soalan itu. di mana lagi, kalau tak ruangan komen.

Perkara yang perlu anda tahu


walaupun banyak sebab kenapa blog takda orang nak komen. tetapi ada satu perkara yang perlu anda faham. komen bukan segala-galanya. komen juga tak boleh dijadikan kayu ukur untuk sesebuah blog. tak semua orang suka komen, ada yang lebih suka memnjadi pembaca sahaja (silent reader).

kalau entri tiada komen jangan menyerah, jangan mengalah. teruskan menulis blog. cara mudah yang anda boleh guna rajin-rajin kan diri komen blog orang lain. insyaAllah, pemilik blog akan membalasnya dengan komen blog anda pula.

Sebelum ini: Bila keyboard mula berkata-kata

5 comments

  1. heheh . sye pum acctually silent reader . ape pum . thanks fer the info ! :)

    ReplyDelete
  2. komen banyak tapi tak berkualiti tak best jugak. he he

    ReplyDelete
  3. Bkn tu je....sllunya blog ttg pendidikan jgk xde org nk kjungi ble time assigmnt mula la...ergggg:)

    ReplyDelete

My Instagram