Cinta yang Hakiki | Cinta Illahi

Cinta… ramai yang menderita kerananya. ramai yang menangis kerana cinta. ramai yang kecewa kerana cinta. cinta ditolak, terasa kehilangan, rasa kesunyian, dan cemburu melihat orang lain bahagia. semuanya perasaan yang menyakitkan kerana cinta.

tapi, bukan cinta itu menyakitkan. cinta itu indah. cinta itu satu anugerah yang paling indah dikurniakan kepada setiap hamba-Nya. perasaan sakit (negatif) bukan kerana cinta. jarang aku lihat di Facebook atau di Twitter orang bercinta post sesuatu yang menyakitkan bila dilamun cinta. tapi apabila something was not right. that type of post will go crazy...

lazimnya, bila dilamun cinta kita akan terasa di awangan. semuanya indah. sampai penilaian kita terhadap sesuatu semuanya okay. semuanya baik. hingga kentut pun bau wangi.

tapi perasaan tak selalunya panas sepanjang hari, akan ada hari mendung, akan ada hari hujan. hari-hari indah bertukar menjadi suram. makin lama makin mendung, makin dibiarkan makin gelap, akhirnya badai melanda.

kerana cinta kah itu?

apa salah nya? siapa yang bersalah? maka carilah cinta yang hakiki. cinta yang paling agung yang tiada tolok bandingannya.

cinta kepada Allah perlu dicari. ianya tidak seperti cinta kepada manusia. dalam masa satu saat kita boleh jatuh cinta. tetapi cinta kepada Allah. jika kita tidak mencarinya. kita takkan bertemu dengannya. mencintai Allah, perasaan sakit kerana cinta manusia yang bersifat fana tidak akan pernah wujud. kita tidak akan pernah kecewa dengan Nya.

tapi jangan lah cinta kepada manusia melebihi cinta kepada Allah s.w.t.

1 comment: