Footer

Malam ke-10 Ramadhan | selamat datang Maghfirah

tanpa aku sedar sudah sembilan hari berpuasa. mungkin di sebabkan akhir zaman masa di rasakan cepat berlalu… tidak salah jika aku cakap tidak lama lagi Ramadhan akan meninggalkan kita. bagi sesetengah orang mereka gembira bila Ramadhan berakhir Syawal pun menjelang. hari kebesaran bagi umat Islam selepas sebulan berpuasa (kepada yang puasa penuh, yang tidak? tepuk dada tanya mana yang patut).

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan
petikan lagu Raihan — Harapan Ramadhan

aku berharap agar aku berasa sedih apabila Syawal menjelang. bukan kerana tibanya Syawal aku bersedih, tetapi kerana berakhirnya Ramadhan yang telah meninggalkan daku. bulan rahmah. bulan seribu bulan.

malam ke-10 ramadhan…

Ramadhan… awalnya Rahmah, pertengahannya Maghfirah, hujungnya Pembebasan. jika dibahagikan, 1-10 Ramadhan adalah Rahmah, 11-20 adalah Maghfirah atau pengampunan dan 21-30 Ramadhan adalah Pembebasan, pembebasan dari api neraka.

Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan, Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

0 comments:

Post a Comment

My Instagram