Kadar pengurangan jumlah makmum berkadar langsung dengan kadar bilangan hari puasa

Ni aku nak tanya pembaca sekalian. pengurangan makmum solat teraweh adakah perkara biasa atau perkara luar biasa? biasa la kan kalau hari pertama puasa. ramai yang ke masjid, ke surau, ke madrasah. pendek kata memang penuh la kan.

tapi cuba pergi malam ni dan compare bilangan jemaah? mesti bilangan jemaah macam biasa. macam hari-hari biasa sebelum tibanya Ramdhan.

jadi saya mau tanya? adakah ini trend atau satu fenomena yang biasa bagi masyrakat kita pada hari ini.

Masih boleh diubah ke?


inilah persoalannya? adakah masih boleh diubah atau dah sampai tahap tak boeh buat ape. sepanjang aku hidup beberapa puluh tahun. dari saat ayanda ku membawa aku ke masjid untuk terweh. sehingga kini, aku dah boleh pergi sendiri pun tak perlu orang bawakkan lagi.

fenomenanya masih sama. adakah orang melayu kita tak kan pernah berubah. ataupun orang melayu kita lebih tepat jika digunakan orang islam tak boleh nak merubah situasi ini.

Sekian, ada mata pandang. ada telinga dengar. ada otak? Fikirlah sendiri.

1 comment: