Footer

Kenapa banyak majlis perkahwinan dan pertunangan pada bulan Syawal?

Kenapa banyak majlis perkahwinan dan pertungan pada bukan Syawal?Abes je satu syawal. mula la start kenduri. masjid tunang. rumah terbuka. tak kurang juga yang dah start keja. tapi persoalan hari ini. kenapa ek bulan syawal ni ramai orang kawin, ramai orang bertunang?

Nasib baik orang jarang buat kenduri pada 1 Syawal. eh? jarang ke takde langsung? takpe aku rasa jarang orang buat 1 Syawal. iyelah… nanti nak buat persiapan mane satu raya ke kenduri? ye tak!

masuk raya kedua. dah penuh invitation ke majlis kenduri dan majlis pertunangan. buktinya, bukak saja Facebook lihat friend feed. mesti latest update gambar bertunang, gambar kawin, tak kurang juga gambar raya dan juga gambar g rumah terbuka (open house).

beberapa teori yang aku ada mengenai fenomena yang berlaku di bulan Syawal ini

Sempena Cuti


biasanya orang akan cuti lama pada hari raya sebab nak balik kampung. sekolah pun cuti lama sempena raya. mana taknya… sejak buka sekolah lagi pihak sekolah sibuk dok ganti cuti untuk raya. tak pasal-pasal budak² kena ke sekolah hari sabtu. so, bila dah cuti raya ni peluang la nak buat majlis kenduri. baru meriah ramai yang datang.

Balik Kampung


peluang tdak di lepaskan lagi. sementara orang tengah bercuti. tengah beraya kat kampung inilah peluang untuk buat kenduri. berjumpa sahabat handai di kampung, sedara-mara yang tinggal jauh akan balik kampung beraya. jadi inilah dia masa yang terbaik. bak kata abang bob dalam filem Mat Sempit "inilah dia masa yang sesuai".

Bukan Bulan Puasa


memang la bukan bulan puasa kan bulan Syawal. tapi apa yang aku maksudkan adalah sepanjang bulan puasa mana ade orang buat kenduri kahwin. haaa... aku ade satu lagi isu kenapa orang tak buat kenduri kahwin bulan puasa? apa-apa pun bila dah bulan puasa takde orang kahwin mahupun bertunang maka di tunda ke syawal. oleh sebab itu, ramai lah yang kahwin mahupun bertunang pada bulan Syawal

p/s: aku ada terdengar makruh kahwin bulan puasa. betul ke? correct me

Jadi, bagaimana dengan anda kenapa anda rasa banyak majlis pertunangan pada musim perayaan? terutama Hari Raya Aidilfitri.

1 comments

  1. sesungguhnya perkahwinan tu acara sepanjang tahun. tidak spesifik pada bulan syawal je.. dah jodoh bro..

    ReplyDelete

My Instagram